Den urbana skattjakten

Att kartan är mer än ett platt verktyg för att beskriva den fysiska stadens utformning är något som Norrköpingsatlasen har tagit fasta på. Vi vill se på kartan som något större än så – ett verktyg för att beskriva sociala aspekter av staden och en bas för att ifrågasätta identitet, rörelse och förändring.

Men ibland har kartan just en funktion av att beskriva omgivningar, att hjälpa till att hitta från A till B. Med modern teknologi som smartphones är alla vandrande GPS:er och kartan har vi i vår ficka. Och just denna ständiga närhet till kartan har gett upphov till något som närmast kan beskrivas som en urban vuxenskattjakt. Geocaching är en slags modern ”gömma nyckeln” där användare gömmer skatter(-cacher), registrerar dem via en portal för att sedan andra användare ska kunna gå på jakt efter dem.

Totalt finns över 6 miljoner cacher gömda i världen, och i Norrköpings innerstad finns såhär många:

geo

 

En gömd cache hittas genom att användaren följer kartans anvisningar, löser en gåta eller ledtråd och sedan med olika grad av list och smidighet hittar det som göms bakom kartans koordinater. Den som förväntar sig guldpengar och pärlhalsband blir kanske besviken, den vanligaste skatten är en loggbok att skriva sitt namn i. Den funna cachen kan sedan loggas via internetportalen och blir då en hittad skatt och en fjäder i hatten till användaren.

På min första geocaching hittade jag endast fyra av de sju cachar jag letade efter, vilket säger något om vilken fattig sjörövare jag hade varit om jag varit tvungen att livnära mig på skattplundring i ett tidigare liv.

Att använda en karta för att leta efter skatter är en kittlande känsla av att vara nära en upptäckt. Egentligen kanske det faktiska fyndet är rätt så ointressant, det spännande ligger i att med en ritad bild upptäcka saker som någon tänkt ska vara gömt. Kartan blir på så sätt en nyckel till något oväntat, en ögonblicksbild av omgivningen som också leder till något fördolt och slumrande.

 

DSC_0334Geocaching kan ta en till nya delar av staden, jag hade till exempel aldrig varit på den här gatan innan.

DSC_0205skyddsrummen i Oxelberget var en annan plats dit jag inte vågat mig tidigare.

Onekligen finns det något pirrande i att upptäcka hemligheter.

När jag var liten läste jag om hur Bamse och Lilleskutt hittar en sjörövarkarta på farmors vind. Kartan leder till en ö mitt i havet och Bamse, Skalman och Lilleskutt reser dit med båten Viktoria för att hitta skatten som (alldeles säkert) är begravd under det röda krysset på kartan. Flertalet hål har efter det grävts i vår trädgård och skatter av varierande kvalitet begravdes.Till skillnad från Bamse behöver nog inte  kommande generationer brottas med bläckfiskar och guldsugna vargar för att hitta de skatter som jag ritade kartor till.

DSC_0275

En karta över gömda hemligheter.

Detta mystiska i att ge sig ut på en resa utan att veta vad målet är, att bara kunna ana vilka fantastiska fynd som kan finnas på kartans kryss har nog någon gång upptagit alla barns fantasier. Och nu alltså även mina vuxna fantasier.

Geocaching blir ett sätt att på gatustens- och tallbarrsnivå granska stadens kanske välkända platser eller att upptäcka helt nya delar av omgivningen. Känslan av att platsen håller en hemlighet gör den retsam och lite gäckande. Till exempel har jag nu gått förbi statyn över Moa Martinsson inte mindre än tre gånger och irriterat mig över att inte ha kunnat knäcka gåtan som leder till cachen där. (Den som hittar just denna cach får gärna maila till norrkopingsatlasen@gmail.com och berätta var den finns!)

Den typ av modern skattjakt som geocaching är visar på hur kartan i sin endimensionella form kan användas för att skapa dynamik i olika platser. Men den dynamiken är svårförtjänad – endast den med envishet och list kan platsens dolda hemligheter upptagas. Att tolka kartan kan därför lätt bli en fråga om prestige.

Frågan är hur länge min oförmåga att klura ut Moa Martinssons hemlighet ska hemsöka mig innan jag kan återfå bilden av mig själv som kompetent skattletare och karttolkare?

/Jennie

 

 

Den som vill veta mer om geocaching kan besöka http://www.geocaching.com och där titta på denna pedagogiska video:

 

Lämna en kommentar